De rum en de rest - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu De rum en de rest - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu

De rum en de rest

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

09 Juli 2013 | Sierra Leone, Kailahun

“All shops go close, no business go dea, all people den go wok na di road!” Wat? Nou gewoon: iedereen uit Kailahun die kan werken gaat morgen werken aan de toegangsweg naar Kailahun. Tuurlijk. Hier, in het land waar ‘actie’ een eng woord is? Eerst zien dan geloven dus. Maar dan ook wel weer typisch Sierra Leone: de hierachie is heilig. Als de District Council en wat andere keyplayers zeggen dat iets moet gebeuren, gebeurt het dus (geldt helaas niet voor belastingen..). In Nederland zouden we eerst vragen wat, hoe en tegen welke vergoeding precies. Als hier de baas zegt dat alle kerels in een truck moeten stappen om te gaan werken, dat alle vrouwen stenen moeten gaan verzamelen en alle straat shops dicht gaan, dan gebeurt het dus. Echt? Ja, echt!

Kailahun town dus compleet verlaten op zaterdagochtend. Zes gammelle trucks rijden af en aan om mensen en verzamelde stenen op te halen. Alles naar de Pedembu-Kailahun weg, die inderdaad in dramatische staat is. Vol enthousiasme en verwachting klim ik op mijn motor om te gaan kijken. En zelf ook mijn steentje bij te dragen (jaja, die woordspelingen ook altijd..). Deze actie is te ‘on-Afrikaans’ om niet mee te gaan maken. Heel het stadje aan de slag om gaten te vullen, stenen te leggen en al het groen te verwijderen. Nou ja, bijna dan. Of eigenlijk maar een beetje. Een heel klein beetje. Beeld je een stukken onverharde, totaal verkuilde weg voor waar mensen bij elkaar staan met wat stenen. All chiefs, no indians. Iedereen heeft een mening over waar en hoe de stenen geplaatst moeten worden. Resultaat is dat eigenlijk niemand echt wat doet. Ja, op en neer rijden en stoer hangen in de truck natuurlijk. Veel toeteren ook. De tijd verstrijkt en de mensen krijgen honger en verwachten eten. Hoewel er rijst beschikbaar is gemaakt, wordt deze niet opgevoerd of iets dergelijks. Dat is teveel gevraagd aan planning. Wat dan? Plastic pakjes met rum. Natuurlijk. Geen water. Heeft de rum extra impact. Niet echt briljant voor de productiviteit overigens.

Tsja, her en der wat stenen gelegd, die het wellicht een paar dagen regen volhouden. De community involvement was geweldig. Resultaat is ‘small small’ en vanzelfsprekend wedezijds geklaag achteraf: “geen eten en water” versus “slecht gewerkt” . Beide overigens waar. Vraag is of de bevolking de volgende keer weer zo meewerkend is. Iets om maandag met de betrokken mensen van de District Council te bespreken. En het feit dat zij geen eten rondbrachten maar compleet dronken rondreden en rum uitdeelden. Niet echt een voorbeeld voor de toekomstige generatie. Of eigenlijk gewoon echt niet. Als ik een goeie dag heb, zal ik ook nog even vragen waar de financien precies aan besteed zijn. Zo ben ik. Soms. Als ik denk dat het zin heeft.

Nog meer aan mooie dingen? Natuurlijk. Ik ben druk aan de slag om de centrale ‘ataya base’ (plaats om koffie, thee, etc te drinken en iets te eten) te renoveren. Met mentale en financiele steun van de familie uit Nederland een waterdicht (=nodig!) zinken dak geinstalleerd, cemente vloertje gelegd, binnenzijde geschilderd en meubilair (=groot woord) opgeleukt. Was nodig. Nu kunnen de discussies gevoerd worden zonder met de (blote) voeten in de drek en aanverwante insecten te zitten, zonder gedrup overal en in een beter aangeklede plaats. Ook nog eens beter voor de gezondheid van de bezoekers. Ik vind het zelf ook leuk, want ik heb het idee dat ik hier wellicht nog nog het meest bijdraag aan Kailahun. De gesprekken die ik hier heb, met een almaar groeiend publiek, over ontwikkeling, verantwoordelijkheden, cultuur, belastingen, familie en politiek (ik praat dan wat minder...) zijn denk ik waardevol voor de ‘attitude change’ die hier hard nodig is. Mensen dingen leren is leuk, maar werkt alleen als ze zelf hiermee echt aan de slag willen. Aan dit laatste schort het, niet aan de aantallen trainingen die NGO’s geven.

Dus barretje opgeleukt, mensen blijven nu komen en voelen zich lekker op de voor hun centrale ontmoetingsplaats. Generator, een paar peerjes licht en vriezer volgen om er echt iets van te maken. Met de mensen van de ataya base zelf aan de slag iets van administratie en planning te doen. Oprecht enthousiasme van hun kant. Samen bedenken we hoe we de winst kunnen vergroten en het de mensen prettiger kunnen maken. Leuk!

Oh, en heb ik al verteld dat ik een nieuw maatje heb? Hondje was drie weken oud, moeder aangereden en zou het waarschijnlijk niet hebben overleefd. Kostte wat melk, nachtrust en geduld, maar nu zijn we trouwe maatjes en ziet ie er helemaal gezond uit. Ik kwam er wel achter dat ie zo gewend was geraakt aan mij dat ie nu zwarte mensen eng vond. Niet echt handig in een stadje waar ik de enige blanke ben. Meeslepen naar die ataya base dus. Kan ie droog en schoon zitten. En Kailahun zien groeien, beetje bij beetje.

Arnoud

Ps1: gisteren pasta (die met vlees vulling!)met chorizo worst, mexicomix en ketchup gegeten. Wat een luxe, top! Super bedankt voor de post(pakketten) Pa, F, Erwin, Mascha en Maarten!!!

Ps2: vier VSO collega’s terug naar huis: twee te structureel ziek, één heimwee en één voelde zichzelf nutteloos. Minder leuk.

Ps3: malaria vs Arnoud: 1-2. Openingstreffer de eerste helft was duidelijk voor malaria. Hadden ook wel thuisvoordeel. Met behulp van wat doping wist mijn lichaam na 48 uur strijd de gelijkmaker te scoren om 24 uur daarna de winnende treffer te maken. Gelukkig geen extra tijd nodig voor deze wedstrijd. Malaria uitgeschakeld, Arnoud gaat door naar de volgende ronde.

  • 09 Juli 2013 - 17:27

    Pa:

    Aangaande die wedstrijd 1-2 logisch toch, Malaria had te veel rum op (of jij :-) ) en dan win je eenvoudig niet. Fijn overigens dat je Malaria de baas bent geworden.

    Leuk dat je nu een echt trouw maatje heb. Leer deze dat niet blanken minstens zo aardig kunnen zijn, me naar Nederland nemen lijkt mij geen optie. Een andere optie is om daar langer te blijven. Maar dat vinden wij bleekscheten weer niet zo'n briljant idee.

    Pakketje nummer-2 wordt gevuld, planning is maandag te posten, daarna loop ik de 4-daagse van Nijmegen. Dus het MOET daarvoor gevuld en gepost zijn.

    Van uit een zonnig en warm Driel, ja je leest het echt goed, groet ik jou.

    Liefs Pa

  • 10 Juli 2013 - 02:09

    Hermien Embsen:

    Hè beste neef,

    Wat kun je het allemaal leuk vertellen, ik schoot een aantal keren in de lach. Dapper van je om je zo in te zetten voor SL en ik bewonder je manier van leven.We zijn naar het huwelijk van David en Lindsay geweest in Long Island. Herinner je je de foto van je moeders 50e verjaardag? Ze woonde toen bij ons in huis. Hartelijke groet, ook van Ton en Irene, Hermien

  • 11 Juli 2013 - 08:49

    Tamara R.:

    Leuk stukje weer Arnoud! Ik lees ze trouw (al reageer ik niet trouw..). En al zou ik qua levensomstandigheden niet graag met je ruilen, qua werk soms wel! Groet uit Z' meer (en omgeving).

  • 15 Juli 2013 - 02:32

    Jenny:

    Hey Arnoud
    Ik ben Jenny en ik ben al geruime tijd op zoek naar iemand die in Sierra Leone zit.
    Ik heb een relatie met een Sierra Leonees en wij willen op langer termijn ons vestigen in Sierra Leone. Mijn vraag aan jou is hoe ik het beste aan een baan zou kunnen komen?
    Groetjes Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Kailahun

Avontuur in Sierra Leone

Werken via VSO in de provicie Kailahun, Sierra Leone

Recente Reisverslagen:

28 November 2013

We di fol?

25 Oktober 2013

Good Vibrations

27 September 2013

CE, kernbommen, kinderen en campagne

13 September 2013

Daar staat ze...

28 Augustus 2013

Bad Medicin
Arnoud

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 728
Totaal aantal bezoekers 40370

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 14 Januari 2015

Avontuur in Sierra Leone

30 September 2012 - 27 Oktober 2012

Vakantie Nepal, oktober 2012

Landen bezocht: