Gewoon even regelen... - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu Gewoon even regelen... - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu

Gewoon even regelen...

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

27 Februari 2013 | Sierra Leone, Kailahun

OK, dan toch even over het werk bij de District Council. Deze is vergelijkbaar met een Nederlandse Provinciale Staten. De Council komt eens in de maand bijeen en besluit en doet eigenlijk niets. Wel is er een soort van dagelijks bestuur: de District Council staff. De, door de bevolking gekozen, Chairman van de Council geeft leiding aan deze staf die o.a. bestaat uit een ‘development planning officer’, een ‘m&e officer’, ‘Finance department’, ‘HR’, ‘Administration’, etc. Totaal zo’n vijftien man. Mijn taak om deze club mensen te helpen in hun taak: het ontwikkelen van Kailahun District. Mooi.

Enigszins bijzonder is echter dat deze mensen geen van alle enig idee hebben wat er in hun district gebeurd en geen middelen hebben om zelf iets te doen aan ontwikkeling van het district. NGO’s en andere organisaties doen veel en ongetwijfeld goed werk. Maar wat? Onderlinge coordinatie vindt nauwelijks plaats. En doen zij wel wat de bevolking echt wil? Donor belangen spelen een grote rol in projectkeuzes en niet altijd ‘the need of the people’. Goed, twee dingen dus voor de District Council: 1. Weten wat de NGO’s allemaal doen en deze projecten coordineren, afstemmen op en met elkaar, 2. Als District Council dat gaan doen wat de bevolking echt wil.

Dat coordineren met die NGO’s kost moeite en tijd; bij elkaar komen (geen internet), oplijnen, coordineren, indelen in sectoren, detail afstemming etc., maar lijkt mogelijk. En de NGO’s zelf zien deze rol voor de Council ook graag, dus werken mee. Maar hoe krijgen we de Council aan het werk met projecten die de bevolking echt wil? De bevolking (en District Council) staan nu in de ‘afwacht- en ‘ontvangststand’, dat is volgens mij geen lange termijnoplossing. Voor wat, hoort wat. De bevolking wil ontwikkeling en vraagt dat aan de Council. Fayn! Maar dan wel zelf betalen. Belasting dus. Small, small natuurlijk, maar toch. De basis voor een sociaal contract (jaja, Rousseau, daar is ie dan ;-))met de overheid.

We zijn gestart. De nieuwe Chairman is ambitieus, slim en doortastend (een zeldzaamheid..) en wil er wat van maken. Huizen zijn getaxeerd (was al gebeurd, da’s mooi) en op basis hiervan de eigenaren aangeslagen voor belasting. De behoeftes van de bevolking waren al opgelijnd (nooit wat mee gedaan, ook niet gecommuniceerd naar de NGO’s...). Op de radio en via andere media hebben we het systeem uitgelegd. Samen met Chairman live on radio, super mooi! Lokale Chiefs doen meetings met de volgende boodschap: ‘if you pay, you get...’. Eerste reacties zijn positief. Maximaal promoten nu, mensen moeten de meerwaarde van belasting betalen inzien en er echt wat nuttigs voor terugkrijgen.

NGO’s hier ondersteunen dit initiatief omdat het Kaulahun minder afhankelijk maakt van hun steun (ooit gaan de NGO’s een keer weg...) en omdat het een goede ontwikkeling van lokaal bestuur is. Her en der gaan we, puur voor de PR naar de bevolking, meeliften op wat projecten in ontwikkeling (‘your tax money is sprend here..’). Naast de computer-, planning-, m&e- en vergadertrainingen dus belastingstelsel van de grond krijgen. Gaan we gewoon ff regelen!!!!

Your man in Kailahun, Arnoud

Ps: Volgende keer wat leuke en bizarre weetjes... en foto's!

Ps2: i.t.t. eerder bericht schijnen pakketjes wel aan te komen in Freetown, voor adres VSO kantoor daar zie mijn eerste blog

• 27 Februari 2013 - 15:51

Bob:

Goed bezig, Arnoud.
    Er zit gewoon structuur in de aanpak, en er is uitvoering!
    Mooi om te zien hoe je de belangrijkste belanghebbenden op een lijn aan het krijgen bent.
    Heb je een opname van die radio uitzending, mooi voor het archief.

Met het oog op het volgende blog, kun je een kleine update geven over (een aantal van) de volgende zaken:
    Hoeveel mensen doen er al mee met je hardlopen? Hoe smaakt het bier? Hoe heten je lokale vrienden en voor welk team zijn ze? Wat vinden de lokale dames van our man in Kailahun? ;-)

All the best!

• 27 Februari 2013 - 17:18

Rogier:

Kerel, goed om (op briljante manier) te lezen dat je het naar zin hebt en dat je een fundamentele bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling daar! Als iemand het vol kan houden ben jij het! Mooi belangen spel heb je daar te pakken! Ik kijk uit naar je weetjes!
    Kan je wel water koken? We gaan eens een test pakketje met bamisoepjes op sturen!
    Keep up the good work mate!
    Greetz Rogier

• 27 Februari 2013 - 22:40

Janine:

Hi Arnoud, geweldig verhaal. Ik zie het helemaal voor me. Goed bezig, succes met het vervolg!

• 02 Maart 2013 - 23:52

Jan-Leo:

Mooi verslag. Je lijkt dat allemaal zo gemakkelijk te doorzien en gaat op voor een prima actie. Maar er zijn er weinig die dit op zo'n korte termijn kunnen bewerkstelligen. Hopelijk gaan de ontwikkelingen aldaar op zo'n manier dat het jouw welbevinden kan hebben. Dan gaat het de goede kant op.
    Net met vriend René over de Veluwe gewandeld en vrij gekampeerd met kampvuurtje erbij. Natuurlijk viel je naam. Wij bij nachtvorst de tent in, jij in andere temperaturen de armoe te lijf. Straks wordt Gerard 60, ik gaf Mirjam 25 jaar geleden een eerste kus en mijn baan is redelijk gegarandeerd. Alles goed hier. Succes Mr Mather, I presume...