Conquering in Kailahun! - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu Conquering in Kailahun! - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu

Conquering in Kailahun!

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

28 Mei 2013 | Sierra Leone, Kailahun

“Mr. Arnold, I conquer snake! Oh, no i de move still...” Bij het licht van zijn mobieltje zie ik een cobra. Nou, nog zeker niet ‘conquered’. Lekker dan. We besluiten er gezamenlijk fanatiek op in te gaan hakken, geen tijd voor besluiteloosheid. Hij met een tak. Ik met mijn gesloten paraplu. Moet er belachelijk uit hebben gezien. Maar goed, het lukt wel. Mijn medestrijder, Kata, kan de kop van de cobra naar beneden drukken en met de stalen punt van mijn paraplu maak ik het karwei af. Nice: 1-0 voor Kata en mijzelf. Geen verlenging of penalties voor de cobra. “Cobra snake don don” zegt Kata. Precies. Die avond toch maar even een fatsoenlijke zaklamp voor Kata gekocht. “Na special rewad fo Kata Cobra Killa”, vertel ik hem. Hij trots en blij, ik hoopvol dat ie zo zijn nieuwe bijnaam meer eer aan kan doen.

Regen is hier begonnen. Heeft voordelen: temperatuur is prima, geen stof meer voel me energieker en het is gezellig druk in mijn huisje (bonte verzameling insecten). Nadelen zijn er ook: wegen onbegaanbaar, grote modderbende, hardlopen niet meer mogelijk, geen telefoon en internet netwerk voor groot deel van de tijd. Meest vervelend: aanvoer wegen niet meer begaanbaar voor grote trucks. Dus geen aanvoer van benzine en voedsel. Eieren en andere etenswaren worden schaars. We hebben hier nu het dieet van brood met advocado en ui, rijst met groene meuk (best lekker) en hoopjes mango’s. Kip ook aanwezig. Klinkt prima en dat is het ook. Wel elke dag hetzelfde, maar goed. Oh, en pinda’s hebben we natuurlijk ook en bananen seizoen komt er weer aan. De luxe van Kailahun ;-)!

Werk gaat goed en niet goed. Als ik heel eerlijk ben (en dat ben ik natuurlijk) gaat het ‘capacity building’ van de District Council staff niet goed. En dat is mijn baan. Reden? Nou, de mensen zijn er gewoon niet. Ze verdienen dus danig weinig dat ze alle workshops en trainingen van de NGO’s aflopen omdat ze daar een vergoeding voor krijgen. Hetzelfde geldt voor vergaderingen. Gratis eten en een relatief hoge vergoeding. De senior van de staff is zodoende bijna 75% van de tijd afwezig. En wat doet de junior (en vaak veel belovende) staff dan? Tsja, niks natuurlijk. Zou in Nederland hetzelfde zijn trouwens. Slecht? Ja, misschien wel, de District Council doet dus daadwerkelijk niks. Maar goed, zat te doen voor mij hier. En dat gaat goed!

De mensen zijn, na een heftige PR-campagne, zowaar de ‘property tax’ aan het betalen. Dit gaat bovenstaand probleem gedeeltelijk oplossen, want nu moet de District Council aan de bak. Niks doen met, of verbrassen van, gemeenschapsgeld zal ze namelijk niet in dank worden afgenomen. En dan worden ze niet herkozen. Mooie stok achter de deur dus. Verder doe ik een extra project via IFAD: ik verenig lokale boeren in een organisatie en maak een ‘business plan’ met ze. Inclusief afspraken met lokale financieringsinstituten. Business plan klinkt deftig, maar betekent gewoon iets verder vooruit kijken dan vandaag. Door deze verenigingen te linken aan lokale banken (ook een groot woord) kunnen ze krediet krijgen en investeren. Hier ben ik net mee begonnen en heb ik een goed gevoel over: sustainable development!

Verder bezig om wat Nederlandse hulp hier naar toe te krijgen. Rabobank personeel om het personeel van de lokale financiele instituties te trainen en enigszins te organiseren. Zou mooi zijn. Ook bezig om wat machines vanuit Nederland hier naar toe te krijgen om echt aan de slag te gaan met wegenbouw. Kost wat moeite: hoopjes mensen willen hier wat van vinden en vooral aan verdienen. Maar gaat zeker de goeie kant op (Michiel, we’ll make this happen!!). Ook wat eigen belang natuurlijk. Zou mooi zijn als de weg van Kailahun naar de rest van Sierra Leone begaanbaar wordt: eieren, fruit, groente en andere luxe voor ons hier in Kailahun!

Nou, effe een belastingsysteem opzetten, banken reorganiseren en trainen, business plannen met boerencooperaties maken en de wegen verbeteren. Genoeg te ‘conqueren’ dus. En dan hebben we het nog niet eens over de cobra’s hier!

• 28 Mei 2013 - 14:24

Pa:

Hoi lieve beste zoon,
    Prachtige outfit heb je aan, meteen ook maar even bij de barbier langs geweest. Zie er dus allemaal goed uit. Ben nog altijd voor je bezig bij de Rabo maar het gevraagde wil niet zo vlotten. Eea komt door reorganisaties. Personeelsbestand moet terug van 28.000 naar 20.000 mensen.
    Bij ons geen cobra's of slangen te bekennen, alleen maar kleumende vogels.

In Nederland en dus in Driel gaat alles zijn gangetje. Slecht weer tot nu toe, veel te koud en grijs weer. Vandaag is het bij uitzondering top.
    Met mijn werk, verkopen van GIS applicaties gaat het de goede kant op. Bij het bedrijf een reorganisatie voor gesteld dat ze ook daadwerkelijk gaan uitvoeren in juli. Zo ook het product/applicatie voorgestel om in "modules" te "knippen" opdat men delen van de applicatie kunnen kopen en dus niet meteen een bak geld kwijt zijn. Dat is inmiddels al gebeurd.

Is mijn pakket met voer en meer met een gewicht van 9,85 kg al aangekomen. Pakket is 10 april "verscheept", vermoedelijk per roeiboot zo lijkt het er op.
    Woensdagmorgen, zo als je weet, voor mij een spannende morgen. Keep our fingers crossed.

Rest mij niet anders dan je een lieve groet te geven.

• 28 Mei 2013 - 16:16

Miranda:

Hi Arnoud,

Wat klink je enthousiast over je placement!! Heel leuk om te horen dat het goed gaat daar!! En ook zoooo ongelooflijk herkenbaar, vooral de "capacity building" is ook hier een zeer groot probleem. De mensen krijgen hier idd ook betaald voor het bijzonen van meetings and doen er dus alles aan er zoveel mogelijk bij te wonen. Zo in hun voordeel moeten werken denk je dan....zoveel kennis overal vergaren.....maar helaas is het gebruiken van alles die kennis nog een probleem. Veel mensen doen na een workshop of meeting weinig tot niks met die informatie!!

Maar verder is alles gewoon erg leuk....dus mij hoor je ook niet klagen hoor!!

Mocht je in de toekomst nog van plan zijn naar bv Ghana te reizen (is lekker in het midden) dan houden wij ons zeker aanbevolen!!!

Take care!

Miranda

• 29 Mei 2013 - 21:10

Paula:

wat kan jij schrijven! De beginzin in het mailbericht doet steeds een complete roman vermoeden en nodigt uit tot lezen. We volgen je met plezier en belangstelling. Liefs Paula en Gerard

• 04 Juni 2013 - 21:25

Maarten:

Arnie!

Ik ben blij om te horen dat iemand zich tenminste nog druk maakt over het verbeteren van deze wereld! Ik ben alleen maar nutteloos uitlaatgassen van mn motor in het zwarte woud aan het verspreiden (wel leuk ;-) Wederom een leuk verhaal. Keep up the good work!

• 01 Juli 2013 - 22:48

Ab:

Hey Arnoud,

Mooi om te lezen dat je al een echte tropenman geworden bent, of is 'slangenmens' een betere benaming? Ook hier kwam de paraplu goed van pas (maar dan waarvoor ie ontworpen is) tijden de lente, die ongeveer 2 zonnige dagen telde. Ondanks dat het hier crisis is en er best wel veel bedrijven en winkels failliet gaan met nogal wat ontslagen werknemers, liggen de winkels vol en is er aan eten geen enkel gebrek. Je zal wel regelmatig terugdenken aan de contrasten tussen het luxe, consumptie leven in NL en down to earth, met de dag leven in SL.
    Prima dat je al je energie volop kwijt kan (helaas even niet aan het hardlopen, of is de modder inmiddels opgedoogd?) in het werk en extra projecten. Moet natuurlijk niet zo zijn dat jij de enige bent die zich uit de naad werkt, want dan blijft er na je vertrek mogelijk weinig hangen bij de juniors. Ze moeten je goede voorbeeld natuurlijk wel gaan volgen.
    Mocht je het voor elkaar boksen dat er een (min of meer) verharde weg naar Kailahun komt, dan laat je een onvergetelijk spoor na. Misschien vernoemen ze ooit een stuk van de weg naar je, altijd goed voor je eventuele nazaten, dan kunnen ze trots op (o)pa zijn.

Good luck! Ook op regenachtige dagen met een eentonig menu. Elke dag in dezelfde trein in NL zitten kan op den duur ook saai worden, dus blijf voorlopig maar in Afrika en geniet van elke nieuwe ervaring (hoe klein ook) en alle nieuwe ontmoetingen.

Groeten, Ab