Da's logisch! - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu Da's logisch! - Reisverslag uit Kailahun, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu

Da's logisch!

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

14 Maart 2013 | Sierra Leone, Kailahun

Het is bizar, maar waar:
Dat ik per dag 1 a 2 huwelijksaanzoeken mag afslaan als ik langs de opleidingskliniek voor zusters loop...
... en het excuus dat ik getrouwd ben in Nederland echt niet relevant is voor de dames hier...
... en ik dus maar zo grappig mogelijk refereer naar de locale hit hier: “I need an African man”...
... waardoor de zesters ongelooflijk moeten lachen en ik weer even ‘of the hook’ ben!

Ook wel bijzonder:
Dat de locals geloven dat er kwade demonen in de plaatselijke rivier (grens tussen SL-Guinnee) zijn...
... en dat het overzwemmen van de rivier (sterke stroming) het verslaan van de demonen betekent...
... en dat de locals dramatisch slechte zwemmers zijn...
...maar ik op mijn gemakje dat stroompje weersta en nu groot respect geniet!

Wat trouwens wel zorgwekkend is:
Dat ik afgelopen dinsdag twee later naar werk ben gegaan omdat ik me absoluut beroerd voelde...
... toen op werk drie collega’s met malaria (zichtbare koortsaanvallen) aantrof...
... maar later ook nog uitvond dat er nog drie andere zieken waren (buikdrama’s en andere malaise)...
... en de District Council, die bestaat uit ongeveer 15 man core staff, niet echt kan werken zo!

Het voor mij niet echt logisch is, maar toch eigenlijk wel:
Dat ik een koelkast heb gekregen, ondanks mijn herhaalde protesten by de country director...
... waaronder het argument dat er hier vrijwel nooit stroom is...
... en mijn voorstel om in plaats hiervan een ventilator, werkende wc oid te krijgen...
... ik mij hier bijna bij neer had gelegd, maar...
... ik besloten heb de regio-director te bellen en eea diplomatiek uit te leggen, waarop...
... hij mij voorstel om de koelkast te ruilen tegen een motor prima vond, maar...
... ik denk dat ik zodadelijk een koelkast en een motor heb!

Enne, wist je dat:
- Voorzitters van vergaderingen gerust 10min gaan bellen en dan verbaast zijn dat er mensen weg zijn...
- Dit heel makkelijk op te lossen is door gewoon te vertellen dat bellen als voorzitter verboden is...
- En dit van een blanke geaccepteerd wordt, want niet goed is, maar ik in dit geval even ‘gebruik’...

Wat gewoon gaaf is:
- Dat er nu al vooruitgang te zien is bij de District Council...
- Op meer gebieden dan niet meer telefoneren ;-)...
- Namelijk de coordinatie met de NGO’s al echt goed gaat en van niks af kwam...
- En nu andere District Councils en donoren hier komen kijken hoe we het doen!

Waarin ik misschien doorsla:
- Dat ik na de ‘property tax’ ook tol wil introduceren om het wegenonderhoud te bekostigen...
- Maar ik zeker weet dat dit het grootste probleem hier (bizar slechte wegen) gaat helpen oplossen...
- Ik wel denk dat we dit pas kunnen doen op wegen waar we net rehabilitatie hebben gedaan...
- Maar dit een absolute primeur voor Sierra Leone zou zijn!

  • 14 Maart 2013 - 13:49

    Pa:

    Zoon, wat een leuk en bijzonder verslag en verhalen. Hopelijk blijf jij verder gevrijwaard van genoemde ziekten en narigheid. Rivier overzwemmen verschoont hen niet alleen van demonen maar misschien ook wel van ziekten.

    Als het je lukt om de wegen aldaar begaanbaar te maken weet ik nog een uitdaging voor jou. Curaçao. Allemachtig wat zijn daar deze meeste wegen bar slecht. In en om Willemstad zijn deze redelijk maar daar is dan ook alles mee gezegd. Van 10 tot 17 maart ijzig koud geen pretje om dan buiten ter zijn. Vorige week nog genoten van temp van 28 graden nu zijn het er min 5 à 7 graden. Heerlijke vakantie aldaar gehad, genoten van de temp en van de zee, lekker "warm" was het zeewater. Elke morgen begon de dag met hardlopen en na te zijn bijgekomen en frisse duik in zee. Ontbijten daarna op het terras was dan ook geen straf.

    Groetjes en het ga je goed, liefs Pa

  • 14 Maart 2013 - 14:02

    Gwenda:

    Weer een top verhaal!

  • 15 Maart 2013 - 06:46

    Yvonne:

    Hai Arnoud,

    Wat klinkt dat goed! En hoewel het hier heel grappig overkomt allemaal zal het daar vast soms wat minder grappig zijn. Respect voor wat je aan het doen bent en wat fijn dat je al resultaat boekt. Denk je dat er ook trukjes zijn om iemand niet te laten bellen in eh Nederland ouzo ;)

    Take care!

    Yvonne

  • 16 Maart 2013 - 17:19

    Hermien Embsen:

    Zo te lezen, begin je daar steeds meer je plek te vinden. Let wel, Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd. Blijft groot denken en ga sta voor stap. Lukt het je om goed aan te sluiten bij hun leefwereld en van daaruit te bouwen met visie & missie, dan moet het lukken......warme groet van Hermien en natuurlijk ook van Ton

  • 24 Maart 2013 - 22:15

    Michiel:

    Mooi verhaal Arnoudje, goed bezig jij!

  • 24 Maart 2013 - 22:35

    Michiel:

    Arnoud, heb je een nummer waarop ik je kan bellen? En ik krijg een email terug gestuurd die ik naar arnoud.mather@hotmail.com heb gestuurd, heb je nog een andere?

    GR Michiel
    mic.thijs@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Kailahun

Avontuur in Sierra Leone

Werken via VSO in de provicie Kailahun, Sierra Leone

Recente Reisverslagen:

28 November 2013

We di fol?

25 Oktober 2013

Good Vibrations

27 September 2013

CE, kernbommen, kinderen en campagne

13 September 2013

Daar staat ze...

28 Augustus 2013

Bad Medicin
Arnoud

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 40481

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 14 Januari 2015

Avontuur in Sierra Leone

30 September 2012 - 27 Oktober 2012

Vakantie Nepal, oktober 2012

Landen bezocht: