Di body fayn! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu Di body fayn! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Arnoud Mather - WaarBenJij.nu

Di body fayn!

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

26 Januari 2013 | Sierra Leone, Freetown

Jaja, al bijna vloeiend Krio! Nou, een beetje dan. Maar goed, met wat woordjes Krio is het in Freetown allemaal goed te doen. Standaard conversatie op straat (zo’n 15x per dag):
“Héwithman, aw di body?”
“Di body fayn, aw usaf?”(Dat zeg ik dus.., zit er al lekker in!)
“No bad, no bad, where you from?”
“Netherlands, you know?”
“Ja man, van Persie!!”
Goed dan vertel ik natuurlijk dat ik (ook) mega grote fan ben van “man-u”. Ik volg alle verrichtingen in de Primier League nu dan ook op de voet. Is overigens niet te missen: zonder enige twijfel volksvermaak nummer 1. Generatoren worden ingezet om in kleine barretjes op straat de tv te kunnen laten knallen als Chelsea, Arsenal en Man-U spelen. Andere teams zijn minder relevant. Elektriciteit voor andere zaken trouwens ook. Liever dagen zonder verlichting dan een match missen natuurlijk. Goed, het is dus (zeker voor een kerel) makkelijk contact maken als je dat wil: beetje Krio, trendy handshakes en voorspellen dat Man-U gaat winnen en Van Persie gaat scoren. Super leuk en je wordt snel deel gemaakt van de dagelijkse dingetjes en discussies (wat ik van de huidige president vind? Nou, …). Leonans zijn trouwens sportief: ze rennen zelf redelijk veel en hardlopen van mij (met bij behorende opdruk en TRX sessies) worden aangemoedigd en vinden ze mooi. Als ik door de stad loop herkennen al hoopjes mensen mij (en ik vraag me dan of ik hun eigenlijk wel eerder heb gesproken) en wordt ik aangesproken als Arnold, runner-man of whiteman. Lachen.

Ook nog wat gedaan de afgelopen dagen behalve beetje rennen in de ochtend, lange wandelsessies door de (very basic…) stad en voetbal kijken in de lokale kroeg (enige whiteman overigens)? Ja, met nieuwe VSO’ers uit alle windstreken (lees Uganda, Kenia, India, Fillipijnen, UK, etc) een soort van ‘in country training’ gehad. Nuttig, om een beetje te wennen aan de werkcultuur, inhoudelijk eerlijk gezegd weinig boeiend. Ga jullie zeker niet vermoeien met de details. Leuk en goed om contacten op te doen, dat zeker.

Nou, morgen vertrek ik naar Kailahun, mijn echte vaste stek! Ondanks dat ik het hier super mooi vind in Freetown, heb ik zin om te gaan. Hier ben je toch een beetje in afwachting van. Vanuit daar weer een volgend bericht!

Oh, wist je trouwens dat:
- Ik geen salaris krijg maar al wel miljonair ben? Mooi die lokale currency…
- Ik errug blij ben met mijn wereldontvanger (“this is BBC capital FM, Gangnam-style in Freetown!”)
- Drinkwater hier in zakjes wordt verkocht?
- Post hier niet gaat werken (70% komt niet aan en de andere 30% na twee maanden)?
- De stranden hier inderdaad super zijn?
- Er veel goeds te doen is (tekort aan basis dingen als water, elektra, etc) en de mensen positief zijn!
- Er hier veel UK expats zijn en we gisteren de dood (of geboorte, ofzo) van de Schotse dichterByrnshebben gevierd?
- En dat een errug leuk (typisch Brits) feestje was?
- Uitslapen bij 30 graden niet echt een optie is?
- Ik stiekem blij ben dat ik naar een ‘basic’ stadje ga, zonder expat community en daar me helemaal kan richten voor mij belangrijke dingen?
- Ik hier misschien nog wel op terug kom..;-)?
- Ik het stukje kort wil houden en hoop dat dat gelukt is…

  • 26 Januari 2013 - 13:26

    Roland:

    Mooi stukkie, whiteman. Klinkt goed!

  • 26 Januari 2013 - 13:34

    Ron Koot:

    jij bent ook van alle markten thuis maatje! Interessant en ik wens je een ontzettend goede tijd aldaar.

  • 26 Januari 2013 - 13:39

    Maikel:

    Hey Arnold, You go do good things, you funky running whiteman.

  • 26 Januari 2013 - 14:31

    Erwin:

    Cool! Good luck in Kailahun. Hoop dat je daar internet connectie kunt regelen voor je volgende update. Bye!

  • 26 Januari 2013 - 15:18

    Pa:

    Zoon, wat een leuk verslag. Jij rent door Freetown bij een super temp, je kunt het toch niet laten hè. Hardlopen doen wij ook maar in de kou en vergezeld door sneeuw, dat is ook vrij "cool" .
    Dus whiteman heeft het naar het zin en kijkt uit naar waarvoor hij komt, dat zijn allemaal goede berichten.
    Hier in de lage landen geen bijzonderheden anders dat het weer sneeuwt en het zondag gaat dooien en dat vind ik ook cool. Ook de groetjes van Dorien die vanmorgen ook heeft hardgelopen, 7,57 km.

  • 26 Januari 2013 - 20:31

    Bob:

    Klinkt goed, kerel. 1 week in Freetown en ze zullen je nooit meer vergeten. Dat belooft nog wat voor Kailahun.
    Have fun!

  • 27 Januari 2013 - 14:26

    Ruud (B):

    Hey Arnoud, goed te horen dat je het naar je zin heb.Veel succes en ik hoor wel van je bevindingen.
    Grtzz

  • 27 Januari 2013 - 17:31

    Pascal:

    Gaaf om te horen, veel plezier en succes!!

  • 27 Januari 2013 - 23:16

    Mirjam:

    Ha arnoud,

    Mooi te lezen dat je al een beetje geland bent. Door alle zon nog geen Redman geworden? Jan leo en ik zijn dit weekend in de Ardennen wezen langlaufen. Hoe verschillend kan het zijn op onze aardbol... Veel succes in het noorden en dat het ontvangst daar ook zo warm zal zijn.
    X, mirjam

  • 28 Januari 2013 - 11:30

    Gwenda:

    Heb er meteen helemaal beeld bij en het brengt allemaal herinneringen terug aan 3 maanden Afrika en aan mijn ervaringen als enige (vrouwelijke) fietser in Damacus! Wordt zeker top daar, enjoy! Hoop dat je af en toe ook tijd hebt voor een recup want je zult zo nu en dan ook best wel gek worden van de locals en hun gebruiken...... Good luck and take care! X

  • 28 Januari 2013 - 22:27

    Jan-leo:

    Koningin Beatrix treedt terug en Alex doet een stap naar voren. Daar hoef je niet voor terug te komen... Han jarig en jij op weg naar Kailahun. Goede reis en 'thuiskomst'. Ren jij dan achter die jeep aan, heb ik dat nou goed begrepen?! The best for you, Jan-Leo

  • 29 Januari 2013 - 14:21

    Maria:

    Hello running withman, waar de voetbal al niet goed voor is!
    Succes in Kailahun.

  • 30 Januari 2013 - 14:01

    Paula:

    Er waren tijden dat de enige reactie op het woord Nederland "Cruijff" was....Ages ago. Hebben ze in Sierra Leone ook gehoord van Willie Overtoom, sinds dit weekend actief bij AZ, maar toch ook in het nationale elftal van Kameroen? Hoop dat je straks lekker aan het werk kan.
    Wij zijn hier gestegen van -5 C naar + 10 C. Vind ik voorlopig zat. We volgen je.

  • 31 Januari 2013 - 22:07

    Niels:

    Hey maat, mooi verhaal! De meiden vinden het ook super. Geniet er van en wij geloven dat je er iets moois van gaat maken.

  • 03 Februari 2013 - 19:42

    Bart De B Uit A:

    Lekker bezig Arnie. Niet forceren!

  • 06 Februari 2013 - 18:13

    Hermien Embsen:

    Eindelijk heb ik even tijd om me te verdiepen in jouw avonturen. Fijn om je zo te volgen, het zijn totaal nieuwe verhalen en toch voelt het als dichtbij. Gek idee! Hier gaat alles gewoon door. Januari was onmogelijk druk en in februari is er een korte time out: we stemmen ons samen af op de komende 5 jaar. Think big, start small and grow fast. Zo is het de afgelopen 10 jaar ook gegaan. We hebben tijdelijk iemand ingeschakeld voor de hand- en spandiensten, want met 3 trainers er bij redden we het niet meer. Het grote nieuws is wel dat Irene met een collega ook een eigen bedrijf is begonnen.....dus misschien toch nog een opvolger in de familielijn?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Avontuur in Sierra Leone

Werken via VSO in de provicie Kailahun, Sierra Leone

Recente Reisverslagen:

28 November 2013

We di fol?

25 Oktober 2013

Good Vibrations

27 September 2013

CE, kernbommen, kinderen en campagne

13 September 2013

Daar staat ze...

28 Augustus 2013

Bad Medicin
Arnoud

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 40366

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 14 Januari 2015

Avontuur in Sierra Leone

30 September 2012 - 27 Oktober 2012

Vakantie Nepal, oktober 2012

Landen bezocht: